Sunday, January 15, 2012

Eindejaarspoll 2011

Made up my 2011 Yearlist for Soul Slayer Forum and figured I may as well post it here. It's in Dutch though, so bear with me.

Beste muziek-releases nationaal. Top 5 of Top 10 lijkt me cool.
Rise And Fall ‘deceiver’ EP (Dat nummer & die coversong, die lay-out, die release shows, de merch rond deze release: alles klopt aan en rond deze EP. DCVR!)
Van de Joshua’s Song LP heb ik enkel nog maar de 3-song promo gehoord (ATTN: WRRB!) en officieel heeft deze band niets gereleased in 2011, dus zij kunnen helaas niet vermeld worden in deze poll, maar ik denk niet dat die gasten zouden geloven hoeveel ik naar hun EP en demos luister. Peter Muurimäki, wat een held om deze plaat binnenkort toch uit te brengen!

Beste muziek-releases internationaal. Idem.

In no particular order:
- The Devil's Blood ‘the thousandfold epicentre’ LP & ‘fire burning’ EP (Zie ook mijn recente appreciation post, ongelofelijk fel into die plaat! De drie live-nummers op de EP zijn perfectie.)
- Bon Iver ‘bon iver’ (Perfecte plaat van begin tot einde, wel in selecte setting te beluisteren.)
- Arctic Monkeys ‘suck it and see’ (Die band blijft zich ontwikkelen op hun platen, maar slaagt er tegelijkertijd toch in om niet te vervreemden van hun fanbase door overdreven muzikale afdwalingen.)
- Lil Wayne ‘tha carter IV’ (Weezy heeft duidelijk 9 maanden tijd gehad om in de cel af te kicken van de sizzurp en na te denken over het leven en de wereld, en hiervoor de nodige metaforen te schrijven. In de context gezien erg goede teksten en niet eens zo veel nummers die ik skip tijdens het luisteren. Niet zo into T-Pain in 2011 maar deze obligatoire guestspot daargelaten klopt alles aan deze plaat.)
- Drake ‘take care’ (Drizzy komt eventjes met een meer dan geslaagde opvolger van ‘thank me later’ die nog toegankelijker is, maar die ik gerust op repeat kan laten staan.)
- Jay-Z & Kanye West ‘watch the throne’ ('niggas in Paris': ik fistpump! Zoveel bangers! "Coke on her black skin make a stripe like a zebra: I call that jungle fever.")
- The Vaccines ‘what did you expect from the vaccines’ (Ik vind niet alle nummers even goed maar zeker wel een aangename plaat!)
- Mother Of Mercy ‘IV: symptoms of existence’ (Ik weet dat ik hier niet zoveel backup moet verwachten, maar ik vind dit zeker een van de betere Hardcore-ish platen van 2011.)
- Trapped Under Ice ‘big kiss goodnight’ (Goede doorsnee hardcore plaat die toch nog verrast bij momenten door iets extra op de tafel te brengen en een goede groove heeft. Goed productie, mooi artwork.)
- Stic.Man 'the workout' (playlist maken op de iPod met deze plaat minus een 3-tal nummers, 1 Dead Prez nummer en 1 Stic nummer van zijn vorige plaat toevoegen: je gooit gegarandeerd 2 schijven van 20 meer op die leg-press!)
- Dry The River 'no rest' EP (Meer bepaald het nummer 'no rest' was een zomerhitje op mijn headphones tijdens verscheidene ochtendlijke boslopen in juli.)
- Patrick Wolf 'lupercalia' (Behalve dat hij er belachelijk uitziet weet ik niets over deze gast maar deze plaat heb ik wel veel geluisterd.)
- Kurt Vile 'smoke ring for my halo' (Niets aan toe te voegen. Perfecte plaat.)
- Feist 'metals' (Op repeat.)

Beste live show(s) gezien dit jaar?

- Verschillende Rise And Fall shows, maar in het bijzonder Moscow, Mol, Eindhoven,...
- Ghost in Tilburg en Brussel (Kippenvel, krop in de keel.)
- Arctic Monkeys in Keulen (Perfecte setlist, mooie zaal, goed geluid, en vooral: geen aanstellerij. Geen belachelijke backdrops, Marshall-muren of video-projecties, geen handjesklapperij: gewoon wit licht en grijs gordijn achter hen. Die mannekes zijn de hemel ingeprezen door iedereen die hip is en door hun eigen helden, hebben op die jonge leeftijd toegang tot alle geld/drugs/drank/wijven die ze zich kunnen wensen en blijven toch met hun voetjes relatief op de grond. Sike, ssdshirt, Hingie en ik daarentegen bleven tijdens deze show allesbehalve met onze voetjes op de grond en startten een goeie pushpit.) 
- Brandon Flowers op Werchter (Een solo-tour is een beetje dwaas als je halve setlist vol nummers van je echte band steekt, maar enorm veel charisme en presence op dat podium)

Beste boek gelezen dit jaar?

Ik moet terugblikkend concluderen dat ik dit jaar maar weinig boeken gelezen heb, eigenlijk bijna uitsluitend gelezen op het vliegtuig of op de trein. Ik geloof dat ik twee boeken van Murakami gelezen heb, 'huid en haar' van Grunberg (meh!), 'trager dan de snelheid' van Brusselmans (meh!) en over 'wie is er bang van de islam' van Selahattin Koçak ga ik me op een forum niet uitspreken. Ik nomineer als beste gelezen boek dan 'what I talk about when I talk about running' van Haruki Murakami: ook al ben ik geen fan van zijn sobere schrijfstijl, toch erg genoten en bijgeleerd van dit boek.

Coolste film van het jaar? 

De enige films die ik in de andere eindejaarslijstjes tegenkwam en die ik gezien heb waren Rundskop en True Grit. Rundskop vond ik wel cool, waarschijnlijk ook wel ten dele omdat ik enkele jaren vlakbij Sint-Truiden op internaat gezeten heb en de omgeving en dialect dus heel vertrouwd in de oren klinken. True Grit heb ik gedubt in het Spaans met Engelse ondertitels gezien dus die film heb ik natuurlijk niet echt kunnen ervaren zoals hij bedoeld was. Ik veronderstel dat ik nog wel verschillende keren naar de cinema geweest ben, maar ik kan op geen enkele titel komen dus ik zal niet echt iets noemenswaardig gezien hebben.

Favoriete TV show van het jaar?

Ik kijk zelden tot nooit televisie, of het moesten films zijn die ik opneem op de digicorder en achteraf hoogstwaarschijnlijk toch weer wis zonder te kijken. Ik heb wel The Wire en Mad Men bekeken/herbekeken en blijf fan.
Dieptepunt is zeker 'superfans', ik ben oprecht een beetje bummed dat mensen die ik ten zeerste waardeer en respecteer hiernaar kunnen kijken zonder kwaad of op z'n minst hopeloos te worden. 

Website van het jaar?

http://www.soulslayer.net/board
http://www.nikerunning.com

Tandem van het jaar? 

Peers en Geert: op hun goede momenten een geoliede standup comedy act en op hun minder goede momenten een kibbelend getrouwd koppel.

Beste posters op het Soul Slayer board?

Bjorn, WRRB, Vincent, Spoiler, Backtrack, The Hardway: je ziet die usernames en je weet dat je ofwel iets interessants ofwel iets grappigs gaat lezen, je weet dat je ofwel een goede nieuwe band gaat leren kennen ofwel siked gaat worden om een goede oude band/plaat op te zetten, EN je weet dat je gaat kunnen genieten van een mooie zinsbouw en taalgebruik en je niet hoeft te ergeren aan slordig gebruik van hoofdletters en leestekens.


Coolste topic op het Soul Slayer board?
In het algemeen ben ik wel aanhanger van het TOP/BOTTOM concept: je kan veel informatie over uiteenlopende onderwerpen weergeven, zonder dat je je te veel zorgen moet maken over logische overgangen en bruggetjes. Het opsommingsformaat maakt ook dat er niet altijd volzinnen gebruikt moeten worden.
Meer specifiek zijn vooral de Iron Age appreciation post, Spoiler zijn Montreal-topic, en verschillende topics gestart door Pit mij bijgebleven.

Beste hangout van 2011, al dan niet show-related.

- Deceiver EP release weekend
- Rise And Fall Rusland weekend
- fietstochten met Fixed Gear Hasselt
- verschillende dinners met Bjorn, Esther en de heer Vandamme
- de NYHC dinner in Antwerpen
- de hangouts voor en na crossfit-trainingen in Antwerpen met de twee NYHC-fanaten naar wie niet toevallig de eerste twee nummers van de Skarhead cover-LP vernoemd zijn.
- BBQ langs het kanaal.

Roadtrip/vakantie/tour van het jaar?
- al de weekends Barcelona tussen januari en juli.
- Hasselt Straight Edge vs London riots weekend

- Deceiver EP release weekend
- Rise And Fall Rusland weekend


YouTube filmpje van het jaar.

Ik kijk zelden tot nooit filmpjes op Youtube, maar als ik dat dan toch eens doe is het de 'we gotta know' video of 'Bad Brains op den Hollandse televisie'. Op Edge Day en Geert zijn verjaardagsavond werden wel respectievelijk de In My Eyes documentaire en Youth Of Today in Aalst bekeken, weliswaar op TV-scherm maar gestreamed via YouTube.
Ik ben wel een keer op de officiële Roadrunner Records YouTube channel terecht gekomen, waar behalve een hoop rommel ook wel clips van hun jaren '90 catalogus opstonden: dat was cool!

Revelatie/ontdekking van het jaar? 

- Fietsen
- Lopen in het bos

Welke show zou je willen gezien hebben maar heb je gemist?

Ik kan niet echt op een voorbeeld komen.

Wat vond je begin 2011 uncool maar tegen eind 2011 wel al cool?

Fietsen met remmen en versnellingen.

Wat heb je de afgelopen tijd gemist en hoop je dat er in 2012 terugkomt?

‘t Lintfabriek

Meest bevreemdende ervaring van 2011?

- De Pukkelpop-storm. Tijdens het hele gebeuren zelf drong het niet allemaal door maar toen ik de volgende ochtend de beelden zag en een en ander begon te dagen wist ik toch een tijdje geen blijf met mezelf. Niet om belachelijk te doen want in bepaalde hoeken van de wereld is wat ik daar gezien en meegemaakt heb natuurlijk een peulschil maar ik zal het toch niet rap vergeten. Wel enorm veel geluk gehad en beseft dat ik toch niet zoveel slechte karma verzameld had als ik dacht.
- Aangereden worden door een hert.
- Fietstochten op de pikdonkere jaagpaden langs het kanaal zonder verlichting en remmen.

Beste artwork van het jaar?

The Devil's Blood LP: een schilderij voor ieder nummer, waarin de tekst verwerkt is. Mooi.
De hoes van 'big kiss goodnight' vind ik ook wel mooi. Het DCVR oog.

Welk woord heb je in 2011 aan je vocabularium toegevoegd en gebruik je nu vol enthousiasme?

Geen waarvan ik mij bewust ben.

Goede/slechte voornemens voor 2012?

- de Mont Ventoux op fietsen
- de Mont Ventoux op lopen

- 5000 kilometer fietsen in 2012
- Mijn appartement verder afwerken en inrichten tot mijn eigen kleine wereld.
- mijn ecologische voetafdruk nog meer verkleinen

No comments:

Post a Comment